december 8, 2019
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

Academedia ser en stor framtida marknad

  • oktober 23, 2019
  • Redaktionen

Utbildningskoncernen Academedias justerade rörelseresultat kom in 23 miljoner högre än motsvarande kvartal i fjol och den organiska tillväxten uppgick till 6,8 procent.

”Vi ser ett kraftigt resultatlyft inom vuxenutbildningssegmentet, något vi jobbat väldigt mycket med”, säger vd Marcus Strömberg i en intervju med Di TV.

Academedia har haft en stark kursutveckling om 22 procent i år, i linje med Stockholmsbörsens breda OMXSPI-index. Rapporten kom in starkt för bolagets första kvartal i sitt brutna räkenskapsår.

”Det är viktigt för oss hur året börjar och hittills har det varit många positiva nyheter. God organisk tillväxt och en stark rörelseförbättring om 30 procent. Sedan ser vi en stabilisering i vår vuxenutbildningsaffär, något vi jobbat hårt för”, säger Marcus Strömberg.

Vuxenutbildningssegmentet har varit en följetong och framför allt i relation till Arbetsförmedlingen. Academedia har tidigare nämnt beskedet från regeringen angående att öppna upp för privata aktörer om ett par år.

”Det här kommer att bli en stor marknad på sikt. Men inför 2020 är det viktigt för oss att den delen ska vara liten och i dag utgör den övriga vuxenutbildningen 90 procent av vår verksamhet. När det gäller yrkesutbildningen så växer den extremt mycket, omkring 30 procent för oss. Vi är förberedda på Arbetsförmedlingsaffären på sikt, men just nu har vi fokus på de andra affärerna som går bra”, säger han.

I Tyskland har utbildningskoncernen börjat ta plats och landet är i behov av 35.000 nya förskoleplatser, varav Academedia kontrakterat 6.000 av dem, konstaterar Marcus Strömberg.

Framöver kan det komma att bli en del förvärv, men i dagsläget fokuserar vd:n på att växa organiskt istället.

”Vi ser att det största värdeskapandet sker genom att jobba organiskt, och då vill vi ha fokus på det”, avslutar Marcus Strömberg.

Källa: Di TV

 
ads

Tips