maj 21, 2019
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

Aktiebladet växer i raketfart

  • maj 16, 2019
  • Redaktionen

Mitt i den stenhårda konkurrensen bland digitala affärstidningar upplever uppstickaren Aktiebladet.se en enormt positiv utveckling sedan årets början. Enligt chefredaktör Beatrice Udd är framgången ett resultat av snabbheten i nyhetsförmedlandet i kombination med tidningens koncept Journalistik 2.0.   

Aktiebladet har idag över 30 000 prenumeranter, dvs. besökare som registrerat sig för att aviseras varje gång en nyhet publiceras på Aktiebladet.se. Flödet med artiklar och pressmeddelanden om aktiemarknaden, kryptovalutor och affärsvärlden i stort, uppdateras ett större antal gånger per dag och förutom det stora antalet prenumeranter har antalet besökare på Aktiebladet.se enligt tidningens IT-ansvarige ökat med 100 procent i månaden sedan årets början.

– Jag är oerhört glad och stolt över Aktiebladets framgång. Dagligen ökar antalet prenumeranter och vi tar in allt fler samarbeten med externa parter som vill använda Aktiebladet för att nå ut till våra läsare och prenumeranter, berättar chefredaktör Beatrice Udd.

Vikten av källkritik tas upp i Journalistik 2.0.

Att konkurrensen är hård när det gäller nyhetsförmedling på nätet är knappast någon överdrift. Att Aktiebladet trots detta upplever en så stark trend har flera orsaker, menar Beatrice Udd.

– Aktiebladet följer med i nyhetsutvecklingen. Där sticker vi förvisso inte ut i jämförelse med flera andra affärstidningar, men bland annat det faktum att vi har många parter som samarbetar och delar med sig av sina nyheter och pressmeddelanden gör att vi som extern partner är väldigt snabbt ute med dem.

– Därtill har vårt egna koncept Journalistik 2.0 blivit väldigt omtyckt. Här belyser vi bland annat problematiken kring att såväl journalister som läsare är allt för dåliga på att vara källkritiska. I dagens digitala samhälle är ett snabbt mediaflöde ett måste. Fördelen är att det är enklare för läsaren att ta del av nyheter. Men det har också lett till näthat och att personer och företag har blivit felaktigt omskrivna. När läsare inte är källkritiska så tror de att allt är sanning, vilket kan få förödande konsekvenser.

”Vi växer tillsammans med våra läsare”

Med Journalistik 2.0. vill därför Aktiebladet synliggöra vikten av att såväl läsare som journalisterna själva inte glömmer bort den viktiga källkritiken i det ständigt pågående och allt snabbare mediabruset.

– Ja, och Journalistik 2.0 är därför kanske det viktigaste som hänt. Inte bara för Aktiebladet utan även för våra läsare och samhället. Detta då vi belyser en problematik som funnits lika länge som internet men som ingen riktigt vågat belysa tidigare. Här vill vi föregå med gott exempel, säger Beatrice Udd, som på frågan om hur mycket Aktiebladet egentligen kan växa, svarar snabbt och utan tvekan:

– Det finns ingen gräns för hur mycket Aktiebladet kan och kommer att växa. Vi växer tillsammans med våra läsare vilket betyder att så länge vi har trogna läsare som ökar i antal så finns det ingen gräns.

– Men självklart har vi ju en vision om att i framtiden vara den största digitala tidningen i Sverige, säger Beatrice Udd.

Text: Mats Holmström, frilansjournalist

 
ads

Tips