juli 18, 2019
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

Bruce plockar in “betydande summa” i riskkapital

  • juni 18, 2019
  • Redaktionen

Gym appen Bruce har tagit fram ett digitalt gymkort, där man som användare kan träna på olika gym och studios med bara ett medlemskap.

Bolaget grundades 2015 av Magnus Elm och Anton Holmquist som hade tröttnat på att vara låsta till ett gym och därför bestämde sig för att bygga en app som samlade olika gym under en flagg. Ambitionerna var högt satta från start: de skulle bygga “världens bästa digitala träningsmedlemskap”.

När de lanserade 2017 fanns det redan konkurrens på marknaden, inte minst från Fitness Collection, som backas av bland annat Aggregate media och Isabella Löwengrips investeringsbolag Swedish Tech House.

Bruce-grundarna valde dock från start att bygga upp bolaget utan riskkapital.

Något som förra året resulterade i att man avbröt påbörjade lanseringar i Malmö och Uppsala, eftersom det blev för kostsamt.

”Vi var kanske lite överoptimistiska och insåg sedan att det kan vara trögt att starta i en ny stad. Det tar lång tid att sälja in till olika studios för att komma igång”,sade Anton Holmquist enligt “Braekit”

Exakt hur mycket pengar det rör sig om vill parterna inte gå ut med, utan skriver i ett pressmeddelande att det rör sig om “en betydande summa”.

Investeringen sker i flera steg, och i ett första skede kommer 20 miljoner kronor att pumpas in i bolaget. Hur stor delägare D-Ax blir framgår inte.

”Det har från början varit viktigt för oss att bygga bolaget med glädje. Vi bestämde oss för att detta skulle bli ett maraton, ingen sprint. Det är därför vi har varit försiktiga med att ta in externa investerare med kortsiktiga planer. Vi har fokuserat på att skapa en grym produkt, världens bästa teknik och samtidigt skapa en affärsmodell som går att skala. Nu är det dags att ta bolaget till nästa nivå”, säger Magnus Elm i ett pressmeddelande.

Målet är nu att expandera till fler svenska städer, samt så småningom även utomlands. Bruce kommer också att dubbla antalet anställda från 14 till 28 personer.

Det brutna räkenskapsåret 2018 omsatte Bruce 10 miljoner kronor och gjorde en vinst på 85.000. Enligt egna uppgifter omsätter man nu 30 miljoner på årstakt. Bolaget har 5000 betalande användare i Stockholm och Göteborg.

D-Ax är Axel Johnson-gruppens arm för investeringar i tidiga skeden, bolaget har tidigare investerat i bland annat Matsmart och Auctionnet.

”Investeringen i Bruce är helt i linje med vårt långsiktiga fokus på investeringar inom hälsa och friskvård, och vi ser fram emot att stötta bolaget på den fortsatta spännande tillväxtresan”, säger Joakim Skarborg, ordförande på D-Ax i ett uttalande.

Breakit.

 
ads

Tips