oktober 17, 2019
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

Clas Ohlson redovisar ett ökat rörelseresultat

  • september 04, 2019
  • Redaktionen

Clas Ohlson redovisar ökande rörelseresultat under första kvartalet i det brutna räkenskapsåret, jämfört med samma period året innan.

I rapporten skriver bolaget bland annat att de tagit ytterligare steg för att hitta sin position på den nordiska marknaden. Ett samarbete med Kolonial.no, Norges största matbutik på nätet, inleds bland annat.

“Vi har goda erfarenheter från vårt samarbete med Mathem i Sverige, där en av tio kundkassar nu innehåller en Clas Ohlson-produkt, och ser fram emot att från och med idag erbjuda Clas Ohlson-produkter via Kolonials populära e-handelsplattfor”, skriver Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå i rapporten.

Lotta Lyrå meddelar även att bolaget följer sin plan med återinvesteringar i strategiska initiativ och att de fortsätter arbeta med olika effektivitetsförbättringar.

“Vägen är inte rak men vi ser positiva effekter av det arbete och insatser som vi hittills genomfört vilket stärker vår tro på att vi är på rätt väg. Vi kommer därför att göra mer av det vi har sagt att vi ska göra och hålla fortsatt högt tempo i genomförandet av vår plan för att skapa ännu större värde för våra kunder och för våra aktieägare i form av långsiktig lönsam tillväxt”, skriver hon.

Här är de hårda siffrorna från rapporten:

# Omsättningen uppgick till 2.044 miljoner kronor (1.958), en ökning med 4 procent mot föregående år. Utfallet överensstämmer med tidigare lämnad uppgift.

# Rörelseresultatet blev 79 miljoner kronor (32), med en rörelsemarginal på 3,9 procent (1,6).

# Exklusive IFRS 16, var rörelseresultatet 52 miljoner kronor (32).

# Bolaget har tidigare flaggat för en positiv IFRS-effekt i rörelseresultatet med 27 miljoner.

# Resultatet före skatt var 63 miljoner kronor (32).

# Resultatet efter skatt blev 49 miljoner kronor (30), en ökning med 63 procent mot föregående år.

# Resultat per aktie hamnade på 0,77 kronor (0,47), vilket innebär en ökning med 64 procent mot föregående år.

# Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 309,8 miljoner kronor (-28,1).

# Försäljningen i augusti ökade med 2 procent till 740 miljoner kronor (725). Organiskt låg ökningen på 2 procent.

 
ads

Tips