januari 22, 2020
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

Creative Headz-grundaren: “Vi måste finnas där kunderna är”

  • december 09, 2019
  • Redaktionen

Skönhetsbranschen på nätet växer så det knakar. Men när jättar som Lyko säljer hårprudukter (och lite annat) online för en miljard är det svårt för de mindre frisörkedjorna att hålla jämna steg, skriver Breakit.

Enligt branschorganisationen Frisörbranschen har näthandeln de senaste 10 åren tagit marknadsandelar från flera frisörkedjor när det kommer till försäljning av produkter. Något som kan påverka bolagens lönsamhet.

Men några som går mot strömmen är systrarna Joceline och Nathalie Akgün som ligger bakom frisörkedjan Creative Headz. Deras bolag har både växt och gått med vinst de senaste åren. Och det har de bland annat hårt digitalt arbete att tacka för, tror medgrundaren Joceline Akgün.

Joceline Akgün och systern Nathalie Akgün växte upp i en släkt full av frisörer. Som barn lekte de på golvet i salonger och såg på när släktingarna klippte och färgade hår.

Men branschen lockade inte systrarna.

”Vi ville verkligen inte jobba som frisörer. Jag åkte till USA för att plugga ekonomi och psykologi efter gymnasiet och hade helt andra planer”, säger hon till Breakit.

Systern Nathalie Akgün halkade ändå in i branschen och startade salongen Creative Headz medan Joceline Akgün pluggade på andra sidan Atlanten.

”Några år efter att jag kom hem skulle min syster vara föräldraledig så jag hoppade in och vikarierade på salongen. Det skulle bli sex månader men nu har det blivit sju år”, säger hon.

Creative Headz har sedan dess utvecklats till en kedja med 11 salonger i Stockholm och Göteborg och de senaste åren har tillväxten gått i en rasande fart.

”När det var som mest intensivt öppnade vi fem salonger på sju månader”, säger Joceline Akgün.

Hon förklarar att den snabba tillväxttakten bland annat beror på butiksdöden.

”För oss är det viktigt att finnas på gator där många rör sig och förra året blev lokaler som vi väntat på i flera år lediga”, säger Joceline Akgün.

Även omsättningen har ökat i snabb takt utan att grundarna har tagit in något externt kapital. Creative Headz, som har brutet räkenskapsår, omsatte 26,6 miljoner kronor 2016/2017. Ett år senare låg omsättningen på 36,9 miljoner kronor. Den senaste årsredovisningen är inte klar men prognosen ligger på en omsättning på 60 miljoner kronor. Bolagets vinst landade det på 4,5 miljoner kronor 2017/2018.

En nyckel till framgång är enligt Joceline Akgün att bolaget hela tiden har jobbat digitalt trots att branschen överlag är väldigt traditionell.

”Ingenting har hänt i den här branschen på 30 år men nu börjar den förändras”, säger hon.

Några exempel på det är att kunderna är mer stressade, efterfrågar snabbare behandlingar och att de letar efter hårinspiration och frisörer på sociala medier. De vill också kunna boka sina besök online.

Creative Headz jobbar därför digitalt – främst genom att skapa ett innehåll på Instagram.

”Vi har en enorm strategi för hur vi lägger upp innehållet. Bland annat följer vi säsongerna och trenderna. Vi visar också lättare färgmetoder och ger kunderna olika tips. Målet är att utbilda kunderna om hår”, säger Joceline Akgün.

Alla som jobbar på bolagets salonger bidrar och sammanlagt läggs fyra till åtta slides ut på Instagram stories varje dag. Bolaget har också en anställd som bara jobbar med sociala medier.

”Vi är inte bara ett frisörbolag, vi är också en contentbyrå där vi skapar innehåll som informerar kunderna om hår. Vi måste finnas där kunden är”, säger Joceline Akgün.

De har också skapat ett community runt varumärket som kunderna gärna vill vara en del av. Bland annat genom att ordna olika event. De har också en rad samarbeten med bolag inom andra branscher – till exempel skomärket Flattered och skönhetsvarumärket Glossybox.

Planen framåt är att fortsätta växa och att expandera till exempelvis Tyskland.

Källa: Breakit

 
ads

Tips