januari 28, 2020
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

EU misslyckades med att enas om nya regler för lastbilstransporter.

  • november 26, 2019
  • Redaktionen

Förhandlare från Europaparlamentet och EU-ländernas regeringar misslyckades natten till tisdagen med att enas om nya regler för lastbilstransporter inom EU.

Reglerna ska skärpas för cabotage och sociala villkor för lastbilschaufförerna.

“Den vilda västern som pågår på våra vägar med dumpade löner och slavliknande villkor för lastbilschaufförer är helt oacceptabel”, sade den svenske europaparlamentarikern Johan Danielsson (S) i ett uttalande.

Han deltog i förhandlingarna som gruppledare för Europaparlamentets socialdemokrater i transportutskottet.

Förhandlingarna, där även EU-kommissionen deltog, avbröts efter åtta timmar.

“Vissa framsteg gjordes under natten. Men några knäckfrågor kvarstår, som hur länge lastbilschaufförer tillåts köra per vecka och månad, och om dagens undantag för kombinerade transporter ska finnas kvar”, sade Johan Danielsson.

Kombinerade transporter är när lastbilstransporter kombinerar med tåg eller båt.

För svensk del är det viktigt att reglerna för kombinerade transporter samordnas med cabotagereglerna. Cabotage är när en utländsk lastbil utför inrikestransporter.

“En utländsk lastbil ska inte kunna befinna sig permanent i Sverige. Då ska den registreras här och betala skatt här”, sade Johan Danielsson.

I förhandlingarna är hans två främsta krav att svenska löner och kollektivavtal ska gälla för alla som kör inrikestransporter i Sverige, och att alla lastbilar ska ha GPS så att reglerna kan kontrolleras.

Det verkar finnas en möjlig majoritet på dessa punkter, sade han.

Ett nytt förhandlingsmöte kommer att hållas i december.

Trepartsförhandlingarna mellan Europaparlamentet, ministerrådet och kommissionen är sista steget i utformningen av lagstiftningen. Processen började med ett förslag från kommissionen. Därefter förhandlade parlamentet och ministerrådet parallellt fram till sina två versioner.

I både parlamentet och ministerrådet har östliga EU-länder klagat på att västliga länder drev igenom strängare, protektionistiska regler som diskriminerade östländers konkurrenskraftiga åkare.

Källa: Direkt/VA

 
ads

Tips