juli 18, 2019
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

Försäljning ökar för Volvo Cars

  • juni 18, 2019
  • Redaktionen

EfterFörsta halvårets minskade bilförsäljning i Europa landade maj på strax över noll om man jämför med samma månad i fjol.

Men Volvo Cars går kraftigt framåt. Märket ökade 15,7 procent i maj och vinner marknadsandelar.

Det rullade ut 1.443.708 bilar i EU och Efta (Island, Norge och Schweiz) under maj enligt den europeiska branschorganisationen Acea. Det innebär att den långa perioden av minussiffror är bruten även om uppgången hamnar på blygsamma 0,04 procent.

Bilförsäljningen går bra i de centraleuropeiska länderna med uppgångar på över 10 procent i bland annat Rumänien och Ungern medan bilden bland de stora västeuropeiska marknaderna är splittrad.

Spanien, Storbritannien och Italien minskade.  Europas största billand Tyskland ökade däremot med 9,1 procent och även i Frankrike gick försäljningen upp.

Sverige hör till de marknader med störst tapp, minus 15,3 procent.

Under årets fem första månader har bilförsäljningen i Europa minskat med 2 procent. Det har sålts 6,9 miljoner bilar.

Volvo Cars, som hör till vinnarna, har ökat med 9,2 procent och sålt 145.165 bilar i Europa sedan årsskiftet. Marknadsandelen hittills i år har stigit från 1,9 till 2,1 procent.

Bland Volvos konkurrenter ökade även BMW i maj med nästan lika hög takt som Volvo medan Audi och Mercedes backade. De tre tyskarna är volymmässigt mer än dubbelt så stora som Volvo.

Andra märken som hade en munter majmånad var Mitsubishi (+20 procent), Mazda (+ 10,4 procent), Lexus (+26 procent), Toyota (+ 11,2 procent), Lancia/Chrysler (+19,8 procent), Citroën (+13,5 procent) och Seat (+14,5 procent).

 
ads

Tips