april 26, 2018
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • instagram
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Sydney
  • Delhi
  • Bangkok

Hög avkastning – en promenad i parken

Enkla affärsidéer är ofta underskattade. Men det behövs inte alltid vara en komplicerad affärsidé eller hög teknisk höjd för att tjäna pengar. Samt ge avkastning till sina investerare.

Falkenbergsbolaget Tikspac föddes när grundaren och huvudägaren Stig-Arne Mårtensson var ute på en promenad med sin hund. Han upptäckte att det var många som inte plockade upp efter sina hundar. Så föddes affärsidén att placera ut stationer med miljövänliga hundpåsar.

Många kommuner har nappat på bolagets erbjudande. Idag finns bolagets stationer utplacerade i cirka 200 svenska kommuner. Där de finns är de lätta att upptäcka vid promenader i parken.

Bolaget tjänar pengar genom att företag köper reklam på stationerna. För kommunerna är stationerna kostnadsfria men de har samtidigt ansvar för skötseln av stationerna. Ett bra upplägg för alla parter.

Just nu håller bolaget en konvertibelemission där man erbjuder 10{031dbc6796ad9347cb52ab3b7d7993539529a8a28732a735adbd531be7edfbb6} ränta. Även villkoren för konvertering är förmånliga.

Tikspac kommer att ta in 8 miljoner kronor. Bolaget borde kunna ha en intjäning som täcker ränteutbetalningarna så risken borde vara hanterbar. Under första kvartalet i år (brutet räkenskapsår) omsatte bolaget 5,5 MSEK med en vinst efter finansiella poster på knappt 900 000 kronor. Tillväxten är tydlig och bolaget och bör överträffa förra årets omsättning på drygt 18 MSEK. Aktien finns noterad på Aktietorget.

Bra affärsidéer och hög avkastning behöver inte alltid vara svårtillgängliga. Det kan vara så enkelt som en promenad i parken.

 

ads
Föregående «
Nästa »

 
 
 
 
 
 
 
 

ads