januari 19, 2020
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

Julhandeln minskar när fler handlar på Black Friday – enligt prognos

  • december 01, 2019
  • Redaktionen

Ett högt tryck i försäljningen under Black Friday kan betyda en svagare julhandel. Årets Black Friday-kampanjer är större och mer omfattande än tidigare år, mycket pekar på en ökad försäljning skriver SvD Näringsliv.

Mycket tyder på att försäljningen under Black Friday växer kraftigt jämfört med fjolåret. Betaltjänsten Klarna har från midnatt fram till tiotiden på fredagen noterat en försäljningsökning på 11 procent jämfört med i fjol.

Organisationen Svensk Handel bedömer att försäljningen växer med 15 procent och att den omsätter över 7 miljarder kronor. Även jämförelsesajten Pricerunner och Postnord tror på en ökning.

Enligt Postnords prognos kommer 1,5 miljoner paket hanteras fram till och måndag nästa vecka, vilket kan jämföras med runt 900 000 paket i fjol. 2014 handlade det bara om 300 000 paket.

– Det är en enorm ökning, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.

Han bedömer att Black Friday växer med 20 procent.

– Det kommer att få en påverkan på julhandeln, säger han och menar att eftersom Black Friday ligger närmre jul i år är kunderna mer benägna än tidigare år att köpa julklappar under rean.

– Vi köper mer julklappar nu än vad vi normalt sett gör, så man kanske inte ska ha jätteförhoppningar på julhandeln, säger Andersson.

Särskilt skönhet och hemelektronik får en rejäl skjuts av Black Friday, vilket gör att behovet av att köpa dessa kategorier till jul kan minskas. Samtidigt finns andra kategorier som kan få en skjuts.

HUI Research vd Jonas Arnberg drar en liknade slutsats.

– Det är uppenbart att Black Friday fortsätter att ta andelar av julhandeln. Det har blivit en omfördelning.

Han menar att Black Friday har lett till en ökad försäljningen under november, och att kunder som tidigare handlade mer under december nu handlar i november. För handeln blir det allt viktigare att ha en strategi kring detta.

– Om december har varit den viktigaste perioden för handlarna tidigare, så är det nu både november och december som är viktiga.

Nicklas Storåkers, vd för jämförelsessajten Pricerunner, konstaterar att det har varit bra tryck under hela veckan, med 40 procent fler besökare än i fjol. Även han ser beteendeförändring hos konsumenterna.

– Vi handlar mer julklappar i år, folk har väntat på Black Friday och vi kan se i vår statistik att reorna är större än tidigare år. 26 procent av alla produkter är på rea, säger han.

Storåkers tror likt Andersson på Postnord att Black Friday växer med 20 procent i år.

– Rimligtvis dämpas julhandeln, eftersom Black Friday ligger i början av julhandeln och veckan slutar på måndag och då är det december.

Han konstaterar likt flera andra bedömare som SvD har talat med, att flera handlare än i fjol valt att hålla kampanjpriser hela veckan.

Det finns fler skäl till det.

– Dels en efterfrågan från kunderna, Amazon körde igång redan 22 november. Det andra är att e-handlarna har ett intresse av att sprida ut detta.

Källa: SvD Näringsliv

 
ads

Tips