september 15, 2019
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt
  • Startsida
  • >
  • Senaste Nytt
  • >
  • Lexington´s rapport – traditionell handel tynger både försäljning och resultat

Lexington´s rapport – traditionell handel tynger både försäljning och resultat

  • augusti 23, 2019
  • Redaktionen

Lexington är marknadsledande i Norden inom design, marknadsföring och försäljning av premium livsstilsprodukter främst i kategorierna för hemtextilier och relaterade artiklar, men finns också väl representerade inom kläder sedan 2008. 

Idag släppte de sin andra kvartalsrapport.

APRIL – JUNI 2019

  • Totala rörelseintäkter uppgick till 47,2 (54,5) MSEK
  • Bruttomarginalen uppgick till 68,9 (69,2) procent
  • EBITDA uppgick till -10,9 (-4,8) MSEK
  • EBITDA-marginalen uppgick till -23,0 (-8,8) procent
  • Periodens resultat uppgick till -12,7 (-6,9) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -2,10 (-1,14) SEK

JANUARI – JUNI 2019

  • Totala rörelseintäkter uppgick till 111,9 (120,9) MSEK
  • Bruttomarginalen uppgick till 65,6 (65,2) procent
  • EBITDA uppgick till -14,6 (-7,5) MSEK
  • EBITDA-marginalen uppgick till -13,0 (-6,2) procent
  • Periodens resultat uppgick till -18,1 (-10,8) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -3,01 (-1,80) SEK

 

Den egna webbshopen fortsätter att öka i kvartalet, och ackumulerat. Försäljningen är upp med +23% under första halvåret, både Home och Fashion ökar i princip lika mycket. Man kan också se en positiv försäljningsutveckling hos de flesta externa E-handlarna. Försäljningen via olika online-kanaler utgör 20% av totala försäljningen i kvartalet, liksom ackumulerat.

Försäljningen i egna butiker sjönk något i kvartalet, liksom ackumulerat. Under senaste året har tre butiker stängt i Sverige och två nya öppnat i Norge. Arbetet med att koppla ihop den egna online-handeln med deras fysiska butiker har fortsatt och ”click and collect” modellen är igång med en positiv start, liksom att handla online direkt i alla våra butiker.

Trots osäkerheten på marknaden och att många ÅF-kunder kämpar med att hitta sina positioner för framtiden, fortsätter vi fokusera på det vi kan påverka. En fortsatt positiv utveckling online kombinerat med att investera vidare i vårt varumärke, där vår tydlighet är en tillgång, och utnyttja nya digitala kanaler och andra möjligheter att nå slutkunden är saker vi prioriterar. – Kristina Lindhe, Verkställande direktör

 

 
ads

Tips