november 12, 2019
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

Många orosmoln på oktobers börshimmel

  • oktober 22, 2019
  • Redaktionen

Historiskt sett brukar oktober vara en stabil månad på börsen, men i år har det börjat i moll. I onsdags gjorde Stockholmsbörsen årets sämsta dag hittills.

Det är nog ingen börsintresserad som har missat katastrof-öppningen oktober bjöd på. För många kom det kanske som en överraskning, men flera börsanalytiker har länge flaggat för en blåsig höst.

Det brukar heta att man aldrig kan förutspå hur börsen ska gå, men det finns så klart flera olika indikationer och hjälpmedel som aktiehandlare kan använda sig av. Dessa kan i mångt och mycket kokas ner till: trender, historik och vad som sker i den politiska världen.

Aktuella trender på marknaden

Som alltid finns det så klart flera spännande trender på marknaden, oktober är inget undantag. En trend som länge har stått sig stark är spelindustrin, som de senaste åren har varit en lukrativ aktiefavorit. På kort tid har nämligen hundratals aktörer slagit sig in på den svenska spelmarknaden.

När de nya spellagarna infördes vid årsskiftet gallrades en hel del aktörer bort till fördel för de som valde att påvisa sin seriositet med att införskaffa en statligt certifierad spellicens, så som populära http://hajper.se/, vars affärsidé ligger i att vara spelarnas mest effektiva alternativ, med snabba utbetalningar och smidiga lösningar. Något som uppskattas i det växande spelsverige.

En annan trend, väl värd att bevaka, är så klart streamingmarknaden. Att kunna klicka igång en film direkt via mobilen, datorn eller teven har blivit ett vinnande koncept och allt fler aktörer har bestämt sig för att satsa på egna streamingtjänster. Detta har fått marknadsanalytiker att kalla det hela för ett eskalerande “streamingkrig”. Exakt hur utfallet kommer att bli när Disney, Warner, Apple och Walmart snart kastar sig in i leken återstår att se.

Vi har också trenden med alla internetbaserade doktor- och psykologtjänster, som har exploderat under årets gång och gått fint på börsen.

En negativ trend som har fortsatt att hålla i sig är butikshandel. Förra veckan kunde vi rapportera att allt fler butiker går i konkurs.

Oktober ur ett historiskt perspektiv

Även historiskt sett är oktober en ganska bra månad, som sedan 80-talet haft en genomsnittlig avkastning på 1,33 procent, jämför med septembers -1,43 procent. I år verkar dock vara ett av undantagsåren. Att Stockholmsbörsen backade med 2,5 procent och att USA mötte motstånd onsdagen den 2 oktober är verkligen ingen höjdare. Att det dagen efter också stod klart att ISM:s inköpsindex för tjänstesektorn presterade under förväntan var ett ytterligare bakslag.

Tack och lov klarnade det upp som smått på fredagen då USA kunde presentera att de hade den lägsta arbetslöshetsnivån på 50 år. Något som kan få en positiv på den amerikanska börsen och, genom ringar på vattnet, även ge lite positivare tongångar här i Europa.

Om vi fortsätter att kolla ur ett historiskt perspektiv bör även november rida in som en räddare i nöden och ge oss ett uppsving. Historiskt sett ligger nämligen november på en avkastning på 2,51 procent, vilket gör det årets tredje bästa månad efter februari och april.

Politisk oro – den stora boven i dramat

Det politiska perspektivet kan i detta fallet snabbt domas ut som den stora boven i dramat. Dels har vi den stora Brexitfrågan, som med största sannolikhet kommer att ha stor negativ effekt världen över. Dels har vi Donald Trumps handelskrig, där mötet mellan USA och Kina den 10-11 oktober, vars stämning kan sätta stora spår i världsekonomin. Nu väntar börsanalytiker världen över med hjärtat i halsgropen på vad utfallet blir.

Dessutom närmar sig nu släppen för alla kvartalrapporter, som flera analytiker inte tror kommer att matcha de ställda förväntningarna. Med andra ord finns det mycket som att pekar på att oktober månad kommer att fortsätta att vara en svettig period.

Källa: MollDog Media

 

 
ads

Tips