Volkswagens lösning består av två enheter: En robot som öppnar laddlocket på bilen, placerar kabeln och tar ut den igen när laddningen är slutförd. I släptåg har roboten en mobil lagringsenhet med ett batteri på cirka 25 kilowattimmar. Bilföraren beställer laddning via en app eller via så kallad Car-to-X-kommunikation. Efter att roboten kopplat ihop en bil med en lagringsenhet kan den rulla vidare och koppla ihop en annan bil med en annan lagringsenhet.

Idén är ännu så länge bara ett “visionärt laddningskoncept” presenterat av Volkswagen Group Components. Problemet företaget vill lösa handlar om att det är dyrt att bygga ut befintliga parkeringsplatser med laddpunkter. I stället kommer elenergin till bilen utan att kablar eller laddboxar behöver installeras.

– Eftersom vi tar laddinfrastrukturen till bilen, och inte tvärtom, kommer den mobila laddroboten att revolutionera elbilsladdning på ställen som parkeringsplatser och parkeringshus. På det här sättet kan vi elektrifiera så gott som alla parkeringsplatser, utan att några komplicerade och individuella infrastrukturåtgärder behöver vidtas, säger Mark Möller, utvecklingschef på Volkswagen Group Components, i ett uttalande.

Roboten har kameror, ultraljudssensorer och laserskannrar för att själv kunna navigera fram till bilen. En robotarm sköter inkopplingen. Laddningen ska kunna göras med 50 kW effekt. Företaget betonar att det inte finns något datum fastställt för när laddroboten ska lanseras på marknaden utan att konceptet “ger en inblick i framtida laddinfrastruktur” men med “enorm ekonomisk potential”.

Volkswagen, som just nu genomför en omfattande omställning till elektromobilitet, har som mål att till 2025 ha installerat 36 000 laddpunkter runtom i Europa.

Genom åren har ett antal olika koncept för att förenkla elbilsladdning presenterats. Utbytbara batterier har till exempel testats av bland annat Tesla vars vd Elon Musk som dock dömde ut konceptet efter ett pilottest. Mest uppmärksamhet har nog israeliska Better Place fått, men företaget gick i konkurs redan 2013. I Sverige finns Täbybaserade Powerswap som vill byta batteriet från sidan med hjälp av en robot.

Det behov som utbytbara batterier är tänkt att fylla har i mångt och mycket kommit att ersättas av snabbladdning längs större trafikstråk i stället. Problemet VW vill lösa med sin robot handlar snarare om hur allmänna uppställningsytor för bilar kan förses med laddinfrastruktur på ett möjligen billigare vis än vad omfattande kabeldragning hade gjort.

Källa: Ny Teknik