januari 18, 2020
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

Mobillåda fick konferensföretaget att vända förlusten till vinst

  • november 26, 2019
  • Redaktionen

Efter år av röda siffror och sjunkande försäljning lanserade Krägga Herrgård ett nytt koncept, “Här och nu”, där bland annat mobilerna lades åt sidan. Det blev vändningen, skriver Veckans Affärer.

Herregud, en låda där man kan lägga in sin mobil. Årets julklapp, mobillådan, har hånats, kritiserats och ifrågasatts. Men på Krägga Herrgård blev utmärkelsen från Handelns utredningsinstitut ännu en bekräftelse på att vägvalet de gjorde för fyra år sedan var rätt.

Det var efter många år av röda siffror och en sluttande lutning på omsättningskurvan som idéen för den vackra herrgården vid Mälarens strand utanför Bålsta föddes.

“Vi började titta på hur vi skulle få fart på stället. Det vi såg var mer och mer teknik, med allt från videokonferenser till mobiler, som stod i vägen för mänsklig kontakt. Vi bestämde oss för att gå åt andra hållet, att underlätta för människor att söka kontakt med varandra på riktigt. Vi spelade gäster och la undan alla våra mobiler på ett teknikdagis och märkte att folk började agera på ett annat sätt”, säger Dan Söderholm som arbetar med affärssynergier inom Tagehus som äger Krägga Herrgård sedan 2004.

Konceptet “Här och Nu” blev vändpunkten för Krägga Herrgård som vaknade upp ur sin törnrosasömn. Omsättningen tog fart och har under de senaste fem åren ökat med hela 65 procent, från 17 till 28 miljoner kronor. Det har också bidragit till att resultatet gått från en förlust till vinst.

“Ofta sparar sig företag ur en kris men vi införde ett nytt koncept och tillsatte en ny hotelldirektör, Lars Aggestedt, som var passionerad och såg till att vi höll i konceptet.”

Dan Söderholm menar att medan den övriga branschen springer ikapp med den digitala utvecklingen har ledningen på Krägga gått sin egen väg och satsat på analoga tidlösa koncept.

“Vi märker att fler och fler efterfrågar en paus från tekniken och ord som digital detox och workfulnes är på mångas läppar. Det handlar väl helt enkelt om att hitta rätt balans i livet.”

Källa: Veckans Affärer

 
ads

Tips