Näthandeln under perioden 1 november till julafton steg med 18,8 procent i år jämfört med motsvarande period föregående år, och näthandeln utgjorde 14,6 procent av den totala detaljhandeln.

Helghandeln brukar utgöra en stor del av detaljhandelns årsomsättning, men i år låg Thanksgiving, som utgör starten på helghandeln, ovanligt sent den 28 november vilket gjorde att antalet handelsdagar blev mindre.

“E-handeln slog ett nytt rekord i år där fler konsumenter gjorde sin helghandel online. På grund av den sena Thanksgiving såg vi fler handlare som hade erbjudanden över alla kanaler tidigare i år, vilket mötte konsumenternas behov av de bästa erbjudandena i alla kanaler och enheter”, sade Steve Sadove, senior rådgivare på Mastercard.

Nyheten uppmärksammades från annat håll:

Trump skriver att helgsdagshandeln ökade med 3,9 procent under 2019 jämfört med föregående år, de största siffran i amerikansk historia. Grattis America!

UPS rapporterade å sin sida att antalet paket i retur slog nytt rekord, med 1,9 miljoner paket som antas returneras fram till den 2 januari, upp 26 procent från förra året.

I Storbritannien rapporteras regnet däremot ha hållit folk borta från butikerna på Boxing Day 26 december, som annars är en traditionell handelsdag. Antalet butiksbesök minskade med 10,9 procent jämfört med förra året, enligt data från Springboard.

Källa: Veckans Affärer