december 8, 2019
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

Norwegian dementerar ryska uppgifter

  • oktober 25, 2019
  • Redaktionen

Bara några timmar tidigare på fredagen tillbakavisade Norwegian Air uppgifter från ryska nyhetssajten RBC om att bolaget diskuterar ett upplägg där bolaget tar 40 plan från ryska flygtillverkaren Sukhoi i utbyte mot flygrutter över Sibirien, som skulle kunna leda till effektivare trafik mellan Europa och Asien. Nu tvärvänder bolaget.

Intentioner från Norwegian om ett ryskt samarbete har visst varit aktuella och möten har hållits med den ryska Sukhoi och ryska myndigheter för att sondera för detta, bekräftar Norwegian för E24 på fredagen.

”Det stämmer att vi haft möten med ryska myndigheter och flygplansproducenten Sukhio, men vi har inte ingått några avtal”, säger informationschef Lasse Sandaker-Nielsen till E24.

Samtalen ska ha förts medan tidigare koncernchefen Bjørn Kjos fortfarande ledde bolaget. Han avgick i juli i år.

Uppgifterna från RBC, som hänvisade till källor på båda sidor om affären, avfärdades med kraft av strategichefen Tore Østby tidigare under fredagen.

”Vi tillbakavisar helt och fullt”, sade han till TDN Direkt.

Något formellt bindande avtal förnekas dock fortsatt av Norwegian och inte heller den berörda myndigheten i Norge har hört om ett sådant.

”Vi har ingen kännedom om ett sådant avtal”, sade en talesperson för norska Samferdseldepartementet till E24.

Det föreligger mest troligt avsevärda problem för att en eventuell affär ska kunna genomföras. Sukhois moderbolag ligger under amerikanska sanktioner och det är inte givet att de norska myndigheterna skulle släppa igenom affären. Inga europeiska flygbolag nyttjar Sukhois plan, men de finns i trafik i Latinamerika, Asien och Afrika. Det aktuella planet som Norwegian ska ha uttryckt intresse för är en konkurrent till Airbus mindre modell, A220.

Norwegian har vid upprepade tillfällen sagt till Nyhetsbyrån Direkt att flygbolaget har försökt få den svenska regeringens hjälp med att utöva påtryckningar på Ryssland för att få tillgång till landets luftrum.

Noterbart är också att det pågick rysknorska samtal om luftrummet under 2017. Den norska näringsministern Monica Mæland tog då upp eventuell norsk tillgång till det ryska luftrummet vid ett möte med Rysslands regering våren 2017 och ett ryskt statsråd signalerade ”positiv dynamik” efter mötet.

I dagsläget har SAS en skandinavisk ensamrätt på att flyga över Ryssland på grund av ett 60 år gammalt avtal mellan de skandinaviska länderna och Ryssland.

Att flyga i den sibiriska luftfartskorridoren skulle kunna spara 4-5 timmars flygtid mellan östra Asien och Västeuropa, något som skulle kunna leda till en kostnadsmässig fördel.

Källa: Direkt/Dagens Industri

 
ads

Tips