november 13, 2018
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedin
  • instagram
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Bangkok

Nya investeringar i appen som ska minska matsvinn

  • augusti 20, 2018
  • Redaktionen

Electrolux, Kinnevik och Bessemer Venture partners är med och investerar 110 miljoner kronor i matsvinns-appen Karma.  Sommaren 2017 så investerade Eequity och Eventures 30 miljoner kronor för appens internationella lansering.

ads

Karma har ett samarbete med bland annat ICA-butiker, Coop och Hemköp, med hotellkedjorna Nordic Choice och Scandic och flera restauranger och caféer på ett 30 tal orter i Sverige.

Dessutom så inledde Karma i början av året sin internationella expansion med start i Storbritannien där flera miljoner ton mat slängs varje år. Medgrundaren och Karmas operativa chef Elsa Bernadotte sa i samband med lanseringen, ”Att expandera till Storbritannien kändes som ett naturligt nästa steg för Karma. Varje år slängs över 10 miljoner ton mat i Storbritannien och vi hoppas kunna rädda en betydande del av den maten”.

Karma kommer med det nya kapitalet kunna fortsätta sin expansion i Europa, samtidigt som de vidareutvecklar sin produkt, och även utökar teamet som idag utgör 35 personer.

Karma grundades av Mattis Larsson, Elsa Bernadotte, Hjalmar Ståhlberg Nordegren och Ludvig Bergling som en bred rabatt-app men övergick till att bli en app som inriktar sig till att rädda bra mat från att slängas i soptunnan till att istället säljas med ett rabatterat pris. Detta innebär att app-användarna köper maten direkt i appen där de anslutna butikerna, restaurangerna m.fl. har lagt upp maten som blivit över. Maten som du köper direkt i appen hämtar du sen ut som take-away hos valt inköpsställe. I dag så är mer än 1 500 leverantörer anslutna och cirka 350 000 användare i Sverige och Storbritannien. Karma jobbar för att hjälpa till att stoppa matsvinnet.

 
ads

Tips