januari 27, 2020
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

Om tio år är din chef försvunnen!

  • november 30, 2019
  • Redaktionen

Trött på chefen? Håll ut! Var tredje toppchef räknar med att de kommer att vara utbytta av AI redan 2030, skriver Veckans Affärer i en artikel.

38 PROCENT AV 300 toppchefer i tio branscher tror att alla företag som inte har lyckats transformera verksamheten till en AI- och datadriven organisation är borta från marknaden 2030.

Det visar Kairos Future-rapporten ”Dags att trappa upp! Sju steg till en datadriven organisation som toppchefer måste ta”.

Så här tror cheferna att deras verklighet kommer att se ut om tio år:

• 30 procent av alla strategiska beslut fattas med AI-stöd.
• 34 procent av dem räknar med att det finns icke-mänskliga medlemmar i ledningsgruppen.
• 30 procent räknar med att de flesta av bolagens chefer har bytts ut mot AI.

Att så många räknar med att det finns minst en icke-mänsklig medlem i ledningsgruppen 2030 är spännande. Det har varit märkbart tyst om Tietoenators AI Alicia T som under stor uppmärksamhet tog plats i telekomjättens ledningsgrupp för enheten för datadrivna affärer 2016.

Det som såg bra ut på papperet och ur marknadsföringssynpunkt kanske inte fungerade så bra i praktiken.

För AI-stöd till trots visar Kairos Futurerapporten som gjorts på uppdrag av Bisnode att en av fyra toppchefer snarare går på magkänsla än data när de fattar strategiska beslut.

De främsta orsakerna är dels kunskapsbrist – 47 procent anser att de saknar den kunskap som krävs för att utveckla sitt företags dataanalysförmåga. Dels processbrister – 40 procent ser det som den enskilt största utmaningen.

En bidragande orsak kan vara snedfördelningen när det gäller investeringar i företagens dataanalysfunktioner.

Rapporten visar nämligen att 34 procent går till IT-avdelningen, medan marknad, försäljning och FoU bara får 12-14 procent av kakan.

Källa: Veckans Affärer

 
ads

Tips