december 9, 2019
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

Onlinehandelns tillväxt faller – ”En Greta-effekt”

  • november 30, 2019
  • Redaktionen

Onlineförsäljningen ökade under årets Black Friday-rea – men ökningen var mindre än tidigare år, skriver TT.

Klarna uppger att försäljningen via deras tjänst ökade med 14 procent jämfört med i fjol. Motsvarande ökning 2018 jämfört med 2017 var 31 procent.

Betalbolaget Dibs, som undersöker antalet genomförda köp under Black Friday, noterar att årets Black Friday-handel slog rekord. Men även de märker av en tydlig avmattning.

Runt om i världen hölls det klimatprotester mot Black Friday under fredagen, mot shoppinghögtiden. Ett ökat fokus på klimatfrågan kan vara en faktor till att onlineförsäljningens tillväxt minskar under Black Friday, tror Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs.

– Det kanske är en liten Greta Thunberg-effekt, säger han.

Källa: Omni

 
ads

Tips