november 13, 2018
  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedin
  • instagram
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Bangkok

Raise Reach fyller ett år

  • september 08, 2018
  • Redaktionen

Krönika av Mattias Ahlberg

Vid morgonkaffet på torsdagsmorgonen sa min vän och medgrundare Andreas Sjöstedt, -“Vet du om att Raise Reach har fyllt ett år? Hur ska vi fira det?”
Jag hade ingen aning om det, men det mörkade jag förstås inför Andreas och svarade -“Det klart jag vet det, vi kanske skulle försöka att sammanfatta det första året, jag skriver en krönika i helgen”. Och här är vi nu.

Födelsen
Tanken bakom Raise Reach föddes egentligen några månader tidigare, jag själv och huvudägaren pratade mycket om vilka brister det fanns inom området, hur fantastiskt det var med crowdfunding om den används rätt, hur oförmögna flera aktörer var att hålla sina investerare och kunder engagerade, hur låg nivå många marknadsföringskampanjer och framför allt återrapporteringen av kampanjerna höll och inte minst hur digitaliseringen och automatiseringen kunde utvecklas. Men hur skulle vi göra det? Vi hade ingen erfarenhet i alla fall praktiskt av IT-utveckling. Själv har jag drivit massor av IT-projekt både inom Fintech och annan affärsutveckling men erfarenheten är att det är extremt kostsamt och dessutom tar en fruktansvärd tid. Vi behövde en partner som satt med den här kompetensen och dessutom hade ett stort driv. Då dök Andreas upp, blott 21 år gammal då, men precis med den glöd och det driv vi behövde. En 21-åring på den vitala posten var sett ur ett riskperspektiv en chansning, men en chansning som vi aldrig behövt ångra.

Raise Reach Plattform
Det tog bara ett par veckor innan det första embryot var uppe på internet, vi körde på devisen publicera först och rätta sen. Uttryck som “Vi måste bygga raketen medan vi sitter på den” var inte ovanliga, och används frekvent än idag, alla involverade gillar det tankesättet.
Från början hade vi tänkt oss en plattform som kombinerar de bolag som publicerar erbjudanden på plattformen, våra kunder, med investeringsnätverket, det delades senare upp så att nu är Raise Reach enbart en plattform för medlemmarna i Raise Reach som utgör investeringsnätverket, kundanskaffningen görs genom andra kanaler.
I september 2017 hade vi färdigställt den kanske mest vitala funktionen, digital teckning med Bank-ID, fått den godkänd som ett verktyg bland samarbetspartners och säkerställt allt legalt runt funktionen. I oktober gick den skarpt och vi förberedde oss på veckor av buggfixar. Men den flög, den flög bättre än vad vi någonsin kunnat drömma om, det var en fantastisk modul. Det var en del buggfixar men på det stora hela var funktionaliteten och användarvänligheten oslagbar.
I november var det dags för elddop, vi hade fått vårt första helhetsuppdrag genom en nyemission i Systemhus AB och nu skulle teckningssystemet få bekänna färg, med riktiga investerare, alla med olika IT-hanteringserfarenhet och kompetenser. Ner i skyttegravarna igen och vänta på stormen, men den kom aldrig, systemet lirade helt i sin ordning och vi kunde pusta ut, den här Fintechlösningen fungerar verkligen.

Bolagisering och förvärv
Tidigt insåg vi att det här kan inte drivas som ett hobbyprojekt. Så vi sålde in plattformen till ett publikt bolag som vid tillfället hette Akvendia AB, bolaget hade ett 40-tal aktieägare och den största delen ägdes av Eclipse Assets AB, som fortfarande är huvudägare i bolaget. I oktober 2017 bytte vi namn på bolaget till RAIRE Invest AB (publ), för den som funderar på det lite kryptiska namnet så är det de tre första bokstäverna i ordet “raise” och de två första i “reach”. Det var så nära vi kunde komma, Raise Reach var namnskyddat, likaså RARE var skyddat i hela Europa.
I oktober hade vi också börjat snegla på konkurrenter inom framför allt marknadsföring av finansiella produkter och fann då anrika Trader Invest som är en av de gamla i branschen. I Trader Invest fanns även denna publikation Aktiebladet.se med över 50 000 prenumeranter som en tillgång. Vi kunde knappast tänka oss en bättre plattform att utgå ifrån och erbjöd ägarna att komma in under vårt paraply genom att sälja samtliga aktier i bolaget till RAIRE Invest med betalning 100 % genom egna aktier och vips så hade vi ett dotterbolag, en ny engagerad ägare och en anrik aktietidning på webben med mer än 50 000 prenumeranter. Trader Invest döptes därefter om till RAIRE Media AB.

Marknadsnotering och ägarspridning
Samtliga grundare har en djup tro och vision på att företagets aktieägare är dess bästa ambassadörer. Därför var en plan om att få så mycket aktieägare som möjligt och att sedan marknadsnotera bolaget för att alla ska få en möjlighet att vara en del av Raise Reach självklar. I maj 2018 gjordes en aktiespridningsemission (pre-IPO) som fulltecknades och vi fick omkring 200 nya aktieägare. I november i år går vi ut en gång till (IPO) för en sista möjlighet att bli en del av oss innan marknadsnotering, där planering pågår för fullt. Bara efter spridningen i maj märktes en oerhörd skillnad i antalet ambassadörer och intressenter, vi har fått 200 nya människor som gör allt för att hjälpa oss på vår resa, en oerhört bra känsla och det höjer oss som jobbar med det operativt till skyarna.

Tillväxt
Från att ha varit tre anställda togs beslutet att anställa fyra unga medarbetare i en säljroll. Den 3 april i år var den första arbetsdagen för personalen som anställdes i RAIRE Media. Timingen var kanske inte optimal, från midsommar går vår verksamhet ner i tempo avsevärt och med den sommar som varit så har det legat nere ovanligt länge, folk är fortfarande inte tillbaka efter semestern. Men det skapade en fantastisk dynamik och vi har lärt känna varandra och inte minst hittat kompetenser i våra medarbetare som vi inte hade en aning om när vi anställde. Nu har vi ett homogent gäng som har roligt på jobbet och är beredda på höstens anstormningar. För det är verkligen anstormningar, vi räknar med att genomföra minst fyra nyemissioner externt plus vår egen i november samtidigt så har vi vårt helt nya affärsområde inom fastighetsinvesteringar där ambitionen är att kontinuerligt ha minst ett projekt öppet för investeringar.

Sammanfattningsvis har det varit ett hektiskt år, det första, men också oerhört inspirerande och när man tänker tillbaka så har vi tagit jättekliv på kort tid. Vi har bolagiserat, förvärvat, systemutvecklat, anställt medarbetare, skapat nya affärsområden, fått 200 nya delägare och planerar för marknadsnotering på ett år. Ändå har den här resan bara börjat, vi har bara skrapat på ytan av möjligheter, vi har långt kvar att åka och ju fler vi är desto mer energi får de som gör jobbet att både gå till kontoret och lämna det med ett leende på läpparna, varje dag. Det är sällan man reflekterar över det när man är mitt uppe i det, men när man väl gör det så inser man att för varje vecka som går så är vi bättre än föregående vecka, det är en bra utveckling!

Så från mig, lite i efterskott, Grattis Raise Reach på 1-årsdagen och till alla som valt att vara med på resan vare sig det är som delägare, intressent eller medlem i plattformen, tack för allt stöd, hjälp och hurrarop, det här hade inte varit möjligt utan er!

Med önskan om en riktigt skön helg till alla läsare!
Ödmjukast,
Mattias Ahlberg, VD, RAIRE Invest

 
ads

Tips