mars 19, 2019
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

Resultatlyft för Paradox

  • februari 19, 2019
  • Redaktionen

Gamingbolaget Paradox ökade vinsten och omsättningen under det fjärde kvartalet. Utdelningen lämnas oförändrad.

Omsättningen för det fjärde kvartalet landade på 337 miljoner kronor, en ökning med 51 procent jämfört med samma period föregående år (222 miljoner).

Intäkterna för fjärde kvartalet hänger framförallt ihop med speltitlarna Cities: Skylines, Stellaris, Crusader Kings II, Europa Universalis IV och Hearts of Iron IV.

“Ur vårt perspektiv har Paradox tillväxtresa bara börjat och 2019 kommer vi att investera mer än någonsin i att bygga för framtiden. Med det i åtanke vill jag igen poängtera att vår omsättning och vårt resultat varierar kraftigt mellan kvartal, beroende på timing av releaser av nya spel och expansioner. Så har det varit 2018 och så kommer det fortsätta vara under kommande år”, skriver Ebba Ljungerud i sitt vd-ord.

Här är de viktigaste siffrorna ur kvartalsrapporten:

# Rörelseresultatet blev 146,8 miljoner kronor (86,7), med en rörelsemarginal på 43,6 procent (39,0).

# Resultatet före skatt var 146,8 miljoner kronor (86,7).

# Resultatet efter skatt blev 114,3 miljoner kronor (68,8), en ökning med 66 procent mot föregående år.

# Resultat per aktie hamnade på 1,08 kronor (0,65), vilket innebär en ökning med 66 procent mot föregående år.

# Paradox föreslår 1,00 kronor i utdelning (1,00).

# Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 151,3 miljoner kronor (139,7).

Företaget kommer under året att släppa två helt nya spel – Age of Wonders: Planetfall och Imperator: Rome. Stellaris kommer att släppas till konsol.

Ebba Ljungerud spår en ökad konkurrens på distributionsmarknaden för branschen som helhet. Steams ska utmanas av en rad aktörer. Paradox kommer att behålla sin strategi.

“Vi ser denna utveckling som positiv för Paradox Interactive. Vi äger en stark portfölj av populära spel och välkända varumärken, innehåll som är mycket attraktivt för alla de aktörer som vill slå sig in på distributionsmarknaden”, uppger Ljungerud.

 
ads

Tips