april 25, 2018
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • instagram
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Sydney
  • Delhi
  • Bangkok

Rider på heminredningstrenden på vägen till notering

Heminredningstrenden syns överallt, på bl.a. TV, i tidningar, bloggar, sociala medier. Den syns även i handeln som hela tiden växer. Ännu mer syns den inom e-handeln där heminredning är ett av de snabbast växande segmenten. Med höga marginaler dessutom. Nu finns det möjlighet att ta del av den trenden via ett bolag på väg till notering.

Sleepo som är på väg till Aktietorget har som affärsidé är att sälja ett brett sortiment av möbler och heminredning online med fokus på ett attraktivt kunderbjudande som genererar nöjda och återkommande kunder. 

Sleepo grundades 2011 och har redan 12-månaders rullande försäljning på 41 MSEK. Bolaget växer organiskt i en snabb takt vilket understöds av en övergripande marknadstrend där konsumenter flyttar sina köp från fysiska butiker mot e-handel där Sleepo idag är väl positionerade för de kunder som väljer att handla online. Bolaget har över 80 varumärken i sortimentet och ett attraktivt priserbjudande och köpupplevelse. I produktsortimentet finns över 10 000 produkter. Bolaget har även egna varumärken i sortimentet.


Inträdesbarriärerna är större
inom möbelbranschen än inom annan e-handel. Inte minst eftersom ordervärden är högre vilket ställer högre krav på hela kedjan från logistik till kreditprövning. Det är inte lika lätt för nya spelare att komma in på marknaden som inom många andra e-handelsområden. Det syns på marginalerna som är betydligt högre inom Sleepos segment än inom t.ex. kläd- eller hemelektronikbranschen. Sleepo har en bruttomarginal på hela 38{031dbc6796ad9347cb52ab3b7d7993539529a8a28732a735adbd531be7edfbb6} och har t.o.m. lyckats öka bruttomarginalen under det senaste året. Bakom de högre marginalerna ligger en lägre naturlig pristransparens i branschen än i många andra branscher där det är ganska lätt att jämföra priserna mellan olika butiker.

Samtidigt som marginalerna är högre är just heminredningssegmentet mindre moget än e-handeln generellt. Segmentet för möbler och heminredning växer med cirka 30{031dbc6796ad9347cb52ab3b7d7993539529a8a28732a735adbd531be7edfbb6} på årsbasis vilket kan jämföras med e-handelns generella tillväxttakt på 20{031dbc6796ad9347cb52ab3b7d7993539529a8a28732a735adbd531be7edfbb6}. Tittar man på hela detaljhandeln så är det fortfarande 6-7{031dbc6796ad9347cb52ab3b7d7993539529a8a28732a735adbd531be7edfbb6} av all handel som sker på nätet. Inom Sleepos segment ligger siffran på endast 3{031dbc6796ad9347cb52ab3b7d7993539529a8a28732a735adbd531be7edfbb6}. Det talar för att den höga tillväxten fortsätter i flera år till.


Sleepo utmärker sig
gentemot många bolag som noteras på smålistorna genom att faktiskt ha en betydande omsättning och en bevisad snabb tillväxttakt. Dessutom ger en investering i bolaget en direkt exponering mot svensk konjunktur som visar upp relativ styrka gentemot omvärlden. 

Branschen är relativt överskådlig och som aktieägare vet man ungefär vad man har att förvänta sig. Aktien lämpar sig för dem som gärna investerar i mindre snabbväxande bolag som ännu inte har nått en mognadsfas men där den riskabla fasen i utvecklingen är passerad. Sleepos tillväxttakt överstiger dessutom tillväxttakten hos de flesta noterade bolag.


Läs hela analysen samt intervjun med bolagets VD Philip Nickolsten genom att klicka här.
 
 

ads
Föregående «
Nästa »

 
 
 
 
 
 
 
 

ads