augusti 8, 2020
  • facebook
  • twitter
  • Väntar på att kurserna hämtas..
ISSN 2003-5926
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

Spotify går om Ericsson

  • 2020-04-29 18:22
  • REFH

Aktien rusar på New York-börsen sedan Spotify visade mindre förlust än väntat. En stor fråga inför rapporten har varit just huruvida coronakrisen slagit negativt mot den svenska streamingtjänsten – eller tvärtom gör att folk lyssnar mer på streamad musik och poddar.

Investmentbanken Barclays har lyft fram att Spotifys tjänst främst är anpassad för mobil användning vid till exempel pendling, och att påverkan därför kan vara negativ när människor spenderar mer tid i hemmet.

Optimismen kring bolaget har dock kvarstått, då sex av tio aktieanalytiker rekommenderade ”köp” inför bolagets rapport för det första kvartalet 2020 som presenterades på onsdagen.

Nu står det klart att de fick rätt. Musikjätten ökade sina intäkter med 22 procent på årsbasis till totalt 1,85 miljarder euro under kvartalet, i linje med förväntat enligt Bloombergs analytikerestimat.

Tillväxten av aktiva användare landade på 31 procent på årsbasis, nu har Spotify totalt 286 miljoner kunder. Det var i linje med förväntningarna.

Nedsidan är att en allt större andel av användarbasen nu inte betalar för tjänsten. Bolaget nådde 130 miljoner betalande kunder vid utgången av kvartalet, vilket motsvarar 45 procent av det totala antalet användare.

Strax efter börsöppningen på Wall Street, vid klockan 15:50, hade Spotifys aktie stigit med nästan 14 procent. Företaget nådde då ett börsvärde på drygt 290 miljarder kronor, högre än den svenska telekomjätten Ericsson.

Spotify uppger att coronaviruset inte har fått någon betydande effekt på affärsverksamheten. Bolaget behåller i huvudsak sina finansiella mål för 2020, men ser en nedgång i annonsaffären vilket påverkar den prognostiserade helårsomsättningen.

I korta drag blev Spotifys förlust betydligt lägre än väntat och stannade på 17 miljoner euro under kvartalet. Bolaget når nu 130 miljoner betalande kunder och intäkterna ökade med 22 procent till totalt 1,85 miljarder euro, i linje med förväntningarna enligt Bloombergs analytikerestimat.

Daniel Ek, VD Spotify

Hur har coronakrisen påverkat Spotify?
”Alla vaknar ju upp till en ny verklighet. I vårt brev till aktieägarna har vi sagt att det känns som att varje dag är en helgdag. Folks vanor ändras. De lyssnar mindre i bilen och betydligt mer i hemmet, självklart. De lyssnar även på fler poddar inom hälsa och välbefinnande, och på mer musik för avkoppling och klassisk musik. Det är en stor förändring, den största förändring vi sett i konsumtionsbeteende under hela bolagets historia”, säger Daniel Ek.

Hur påverkas era annonsintäkter av krisen?
“Som alla mediebolag påverkas vi på den fronten. Men reklamintäkter är en väldigt liten del av våra intäkter. Över 90 procent av våra intäkter kommer från prenumerationsintäkter och där går det uppenbarligen mycket bra. Vi har ju prickat 130 miljoner betalande användare i kvartalet.”

Vissa analytiker påpekar att Spotify är väldigt bra som mobil tjänst, medan konkurrenter som Youtube och Amazon förlitar sig mer på musik via smarta högtalare i hemmet. Kan detta vara en nackdel för Spotify i viruskrisen?
”En av våra strategiska pelare är allestädesnärvaro (ubiquity) och vi finns på över 300 olika typer av enheter. En del av vår styrka är att många av våra användare använder mer än en enhet, de använder flera. Vi har sett ett skifte från bilen till hemmet i kvartalet. Smarta högtalare är en kategori, men smart tv är en annan. Vi har starka partnerskap med både Xbox och Playstation. Totalt växte konsumtionen med över 50 procent i denna samlade kategori, smarta högtalare och smarta tv-apparater.” 

 
ads

Tips