september 17, 2019
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

Svensk doldis skapade ett miljardimperium

  • juli 12, 2019
  • Redaktionen

Skönhetsprodukter byggda på egen teknik, tillverkade i Kina och skeppade över hela världen.

Det är framgångsreceptet för Foreo, som grundades i Hongkong 2013 men också har ett svenskt aktiebolag. Tillväxten pekar spikrakt uppåt.

Under 2017 omsatte koncernen strax under 10 miljarder kronor, enligt bolaget. I fjol steg omsättningen ytterligare.

”Vi ser en kraftig tillväxt jämfört med förra året. Jag kan inte exakt gå in på vad vi omsätter”, säger Miroslav Slavic.

Den svenska årsredovisningen skvallrar om en tillväxt på 15 procent under 2018. Men på koncernnivå är siffran högre än så, enligt vd:n.

”En liten omstrukturering i våra faktureringsflöden gör att vi inte visar större ökning än så i aktiebolaget.”

Är ni lönsamma i koncernen som helhet?

”Ja, vi är lönsamma.”

Svenske Miroslav Slavic grundade Foreo ihop med Filip Sedic för fem år sedan. Duon hade tidigare sålt sexleksaker ihop under bolaget Lelo, som de än i dag driver.

 

Men det stora genombrottet kom under Singles Day, den stora shoppingdagen i Kina, i november 2017.

Då hamnade en av Foreos produkter – den vibrerande ansiktsborsten Luna Mini 2, med strån av silikon istället för nylon – på Alibabas topplista över rekommenderade produkter.

Bara en produkt, Apples Iphone 8, låg högre på den enorma sajten T-Malls ”wish list”. På en dag sålde Foreo ansiktsborstar för 200 miljoner kronor.

Det året rusade försäljningen via Foreos svenska aktiebolag från 400 Mkr till 1,6 miljarder kronor. Och det var bara en del av totalsumman.

”Vi är jättestora på den digitala sidan i Kina. Sedan jobbar vi mycket med influencers och sociala medier, både där och i andra länder. I Kina är deras följarskaror inte av denna värld”, säger Miroslav Slavic.

En försäljning har inte funnits i vår värld över huvud taget

På huvudkontoret i Stockholm jobbar endast 17 av Foreos anställda, inklusive vd:n. Störst närvaro har bolaget i Shanghai, med drygt 500 personer. Där sker också produktionen.

Under 2018 öppnade Foreo kontor i en handfull städer världen över, däribland i Istanbul, Sao Paulo, Moskva, Dubai och Bangkok.

Försäljningen ökade under året särskilt inom ”travel retail”, alltså på platser som flygplatser, hamnar och lyxfartyg.

Hur tänker ni kring egna butiker?

”Det kommer nog att dröja ett tag. Vi koncentrerar oss på att få ut våra produkter till så många som möjligt, att positionera varumärket, öka i olika försäljningskanaler och ta marknadsandelar.”

Vilka är era största ägare?

”Vi har jobbat med egna pengar hela tiden. Vi har aldrig tagit in något externt kapital. Alla pengar som tjänas i bolaget återanvänds på en gång för att öka närvaron och storleken på bolaget.”

Nyligen rapporterade Bloomberg att Foreo sonderade marknaden inför en möjlig försäljning av bolaget. Värderingen uppgavs ligga omkring 9 miljarder kronor.

Miroslav Slavic tillbakavisar uppgifterna.

”Vi var väldigt smickrade att en seriös spelare som Bloomberg skrev om det. Men nej, vi ser oss fortfarande som en startup. En försäljning har inte funnits i vår värld över huvud taget sedan starten. Så det kan jag dementera.”

 

Källa: Di

 
ads

Tips