december 10, 2019
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

Svensk spelindustri dominerar

  • juli 24, 2019
  • Redaktionen

Den svenska marknaden har alltid stått pall för branschens olika svängningar genom åren.

Sverige har bidragit med några av industrins absolut främsta aktörer som DICE, Thunderful, MachineGames, Mojang och Avalanche. Detta är bara några exempel på landets mångfald när det kommer till spelföretag. Det kommer därför bli väldigt spännande att se vad svenska spelutvecklare kommer bidra med i år. Svenska spelutvecklare har redan lanserat flera nya titlar under 2019, och det kommer onekligen att bli fler.

Svenska spelmarknaden har mycket att komma med

Det som är extra intressant med den svenska spelmarknaden är att det utvecklas spel i alla typer av genrer. Det finns alltså ingen specifik genre som helt dominerar marknaden, utan det är mångfald som gäller. Det finns allt från Minecraft till Candy Crush till The Divison, Sverige vet verkligen hur man breder ut sig. Spelföretagen nischar sig ofta och alla har sin egen unika karaktär. Paradox Interactive är ett spelföretag som främst fokuserar på historiskt baserade strategispel, en nisch som de nästan är helt ensamma i att fylla. Det är också en hel dröse svenska företag som köpts upp av större aktörer som EA och Microsoft.

Även casinospelandet har vuxit enormt i Sverige. Det finns en hel uppsjö spelutvecklare som fokuserar helt och hållet på att producera spelautomater och diverse bordsspel. Den kanske allra kändaste casinospelsutvecklaren är NetEnt, som varit marknadsledande i flera år. Spelen NetEnt producerar går oftast att köra på både datorn och på mobilen, vilket återigen betyder att marknadspotentialen är bred.

 

Hur den svenska industrin innoverar och utvecklar

Svensk spelindustri fortsätter att växa stabilt. År 2017 ökade branschens omsättning till runt 15 miljarder kronor. Sysselsättningen ökade också med cirka 24 procent. Sverige ligger inte bara i framkant när det kommer till utveckling, vi ligger också i framkant när det kommer till jämställdhet. Branschen består i dagens läge till 20 procent kvinnor, någonting som verkade helt omöjligt bara för 10 år sedan. Man kan onekligen säga att vi har gjort stora framsteg.

För att spelbranschen ska få en ordentlig kick krävs dock att mer utbildningar inriktar sig på att skapa kompetenta spelutvecklare som direkt kan börja arbeta. Sverige har ju såklart redan en hel uppsjö bra spelutbildningar på till exempel Uppsala Universitet, Visby Campus och Sjöviks kända utbildningar där ett skolprojekt ledde till skapandet av företaget Coffee Stain Studios. Spelutvecklare hinner dock inte utbildas lika snabbt som branschen växer, så det finns absolut ett underskott på arbetskraft.

Ytterligare åtgärder måste också såklart tas för att öka jämställdheten på dessa arbetsplatser. Man vill också lägga mer kraft på att locka kvinnor till att arbeta i spelbranschen.

 

Den svenska marknaden för spel är minst sagt lukrativ för alla parter. Såväl spelutvecklare och investerare borde hålla ett öga öppet. Det krävs dock att man tar hand om sin bransch centralt för denna oerhörda utveckling ska kunna fortsätta. Sverige har ett ypperligt tillfälle att föregå med gott exempel här, och det är verkligen en chans vi borde ta.

 
ads

Tips