maj 29, 2020
  • facebook
  • twitter
  • Väntar på att kurserna hämtas..
ISSN 2003-5926
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt
  • Startsida
  • >
  • Livsstil
  • >
  • Tiktok är också annat än bara lustiga danskoreografier – nu har de vuxna hittat tjänsten

Tiktok är också annat än bara lustiga danskoreografier – nu har de vuxna hittat tjänsten

  • 2020-05-24 03:41
  • REFH

Vuxna användare börjar så småningom hitta den kinesiska videotjänsten Tiktok. Många företag ser också Tiktok som en outnyttjad marknad och en kanal att nå ut till yngre konsumenter.

Den kinesiska videotjänsten Tiktok har slagit igenom och varit populär framför allt bland barn och unga. Tjänsten har funnits med på topplistorna över de mest nedladdade apparna i både App Store och Play Store under en längre tid och så småningom har också vuxna upptäckt Tiktok. I april hade tjänsten 800 miljoner användare runtom i världen. Instagram har jämförelsevis cirka 1 miljard användare av vilka cirka hälften använder tjänsten dagligen.

Karoliina Talvitie-Lamberg

– Tiktok känns mera autentisk och äkta jämfört med Youtube eller Instagram. Allting behöver inte vara så finslipat och genomtänkt. Dessutom innehåller många av videoklippen på Tiktok ett litet överraskningsmoment – innehållet är inte så förutsägbart, säger Talvitie-Lamberg.

En annan orsak till att antalet vuxna användare ökar är att många föräldrar vill ha lite koll på vad deras barn håller på med. Andra kanske vill vara ungdomliga och följa med olika nya trender.

Talvitie-Lamberg ser både starka för- och nackdelar med de avancerade algoritmerna som Tiktok utnyttjar. Å ena sidan kan tjänsten erbjuda oändligt med trevlig underhållning och algoritmen lär sig snabbt hurdant innehåll en specifik användare är intresserad av. Å andra sidan kan också Tiktok missbrukas och användas till att sprida felaktig information.

– Om barnen hänger på Tiktok så känner många föräldrar att de också bör hänga på Tiktok. Även om mycket av innehållet på Tiktok är positivt och lättsamt är det också en effektiv kanal att sprida rykten och skadlig information, säger Talvitie-Lamberg.

Om barnen råkar se något upprörande eller olämpligt på sin mobiltelefon är det viktigt att de kan tala om det med en vuxen. Talvitie-Lamberg nämner misshandeln i Imatra som ett färskt exempel.

– Under de senaste dagarna har händelsen varit väldigt omtalad och de allra yngsta kanske inte har en förmåga att hantera alla detaljer på rätt sätt. Då är det viktigt att en vuxen förklarar vad det är frågan om och hjälper barnet att förstå.

Ville Aarnio

Valuta för pengarna
Ville Aarnio är vd och kreativ designer på mediebyrån Sakea. Byrån jobbar med innehåll i olika sociala medier och fungerar också som en agentur för tiktokers. Under de senaste månaderna har Aarnio lagt märke till ett ökat intresse för Tiktok bland olika kommersiella aktörer.

– Jag vet inte om det är coronapandemin eller årstiden som har fått annonsörerna att vakna upp. Under en ganska lång tid var det en väldigt begränsad grupp och främst barn som använde Tiktok men nu har också vuxna upptäckt tjänsten, säger Aarnio.

Det är absolut inte bara unga tonåringar som använder Tiktok. Aarnio hänvisar till demografidata som han fått från tjänsten och säger att mer än hälften av användarna fyllt 18. Just nu är det åldersgruppen 18–34-åringar som växer kraftigt.

– Jag har tolkat det som att folk börjar tröttna på Instagram.

Eftersom Tiktok har vid det här skedet färre användare än exempelvis Instagram är konkurrensen på plattformen inte heller så hård. Både användare och annonsörer kan förhållandevis lätt nå ut till väldigt stor publik på Tiktok. Aarnio har bekantat sig med flera kampanjer som genomförts på Tiktok och säger att annonsörerna fått väldigt bra resultat.

– Med tanke på de förhållandevis små summor som Lidl lade på ett av sina projekt nyligen fick de definitivt valuta för sina pengar.

Som designer är Aarnio förtjust i de nya möjligheterna som Tiktok erbjuder. Användbarheten är hög och de olika editeringsverktygen är lättillgängliga. På Instagram gäller det att se bra ut och visa upp sina bästa sidor. På Tiktok däremot gäller det att vara nytänkande och framför allt rolig. Många företag vill gärna ge ett positivt intryck och associeras med roliga och lättsamma teman. Aarnio ser att Tiktok passar väldigt bra ihop med sådana målsättningar.

– För mig känns Facebook och Instagram väldigt statiska jämfört med Tiktok, säger Aarnio.

Eva Niskanen

Också på kommunikationsbyrån Miltton följer man med utvecklingen som sker på Tiktok. Rådgivaren Eva Niskanen jobbar med sociala medier ur ett strategiskt perspektiv.

– Att vara bland de första företagen eller aktörerna som använder en ny plattform ger synlighet i sig, säger Niskanen och påpekar att Tiktok ännu inte etablerat sig på samma sätt som Facebook eller Twitter.

En av Tiktoks styrkor enligt Niskanen är att användarna representerar en ny generation som använder sociala medier på ett alldeles annorlunda sätt. Också formspråket är nytt. Därför följer hon med ett stort intresse med hur de övriga sociala medietjänsterna reagerar på Tiktoks framfart.

– Jag tror vi kommer att se ett tydligt skifte i tonaliteten – vi kommer att få se lättsammare innehåll och större fokus på humor, säger Niskanen.

Tiktok kräver inte heller likadan aktiv insats av användaren som till exempel Facebook eller Instagram. Plattformens rekommendationsalgoritmer är så avancerade att tjänsten lyckats exceptionellt bra med att lösa en av de grundläggande utmaningarna som olika sociala medietjänster kämpar med, nämligen att få användarna att stanna kvar och tillbringa tid på plattformen.

– Videoklippen behöver inte se perfekta eller proffsiga ut och i viss mån är kraven lägre på Tiktok. Man kan vara rolig och relevant på ett annorlunda sätt än förut, säger Niskanen.

 

 
ads

Tips