februari 20, 2020
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

Second hand fortsätter att växa

  • december 31, 2019
  • Redaktionen

Den svenska secondhandhandeln fortsätter att växa kraftigt. De fem största aktörerna, ideella organisationer som tillsammans driver över 400 butiker, har ökat försäljningen i år med cirka 15 procent. Det visar Ekots sammanräkning.

Nästa år fortsätter tillväxten, tror Röda Korsets butiksansvarige, Magnus Lundén.

– Jag tror att det stadigt kommer att ligga på 10 till 15 procent, kanske till och med 20 procent. För det kommer att vara ett stort fokus på återanvändning och folk vill vara med och hjälpa till.

Det är ideella organisationer som står bakom de största secondhandkedjorna. De fem största har tillsammans en omsättning på cirka 1.5 miljarder kronor i år. Störst är Erikshjälpen, som nästa år räknar med att nå en halv miljard i omsättning, därefter kommer PMU som är Pingströrelsens utvecklingsarbete, Myrorna, Röda Korset och Stadsmissionen.

Samtliga har expansionsplaner med nya butiker och utökade e-handelslösningar.

Men flera vittnar också om att konkurrensen ökat om det som skänks. De små privata secondhand butikerna inom vintage segmentet växer, likaså handeln på olika annonssajter.

Men på PMU ser Mats Hillerström ändå stora möjligheter till att få in mer gods. Svensken köper i genomsnitt 15 kilo kläder per år, men skänker endast 3 kilo medan 8 kilo går rakt i soporna.

– Det är tydligt att det finns mycket prylar i systemet som kan återanvändas. Det räcker att ställa sig en dag vid en sopstation. Så även om konkurrensen ökar, så finns det fortfarande mycket att ta av.

För att öka inflödet av varor har flera ideella organisationer idag samarbeten med etablerade klädföretag som HM, Lindex och MQ. Även fastighetsägare visar ett ökat intresse av att få in second hand butiker som komplement till den övriga handeln i gallerior och andra köpcentrum.

Men bakom försäljningsökningen finns framför allt en förändrad attityd hos allt fler kunder, säger samtliga organisationer. Allt fler känner ett miljöansvar och har förändrat attityden till använda begagnat.

– Förr kunde jag känna ett obehag över att använda ett plagg som någon annan använt, men så känner jag inte längre. Det går ju att tvätta, säger Louise Malmgren i en butik i Stockholm.

Men vad de stora secondhand kedjorna omsätter är bara en del av allt som återanvänds.

Källa: Sveriges Radio/Omni