oktober 17, 2019
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

Vad gör Apple för att attrahera gamers?

  • augusti 13, 2019
  • Redaktionen

Nya aktörer som dyker upp på mobilmarknaden gör att konkurrensen hårdnar.

Alla försöker få en allt större del av marknaden. Vissa nya märken som Huawei, världens största mobiltillverkare, och Oppo är redan etablerade och välkända. Båda är kinesiska. Andra kinesiska mobiltillverkare som kanske inte är så kända i nordeuropa ännu, men stora i asien är till  exempel, Xiaomi, världens fjärde största mobiltillverkare. Oneplus som startades av tidigare Oppoanställde svensk-kinesen  Carl Pei och vars senaste redovisning visar på en vinst på 13 miljarder. ZTE som är en av världens största tillverkare av mobiler. Länge satsade man på budgetmodeller men har på senare tid även börjat producera för de högre segmenten. Sedan har vi till exempel indonesiska IDC som verkligen rört om på marknaden och det finns flera, mängder av flera som vill ha sin bit av kakan. Om du gillar att spela kan du botanisera runt på https://www.storspelare.se/ eller slå vad med vännerna om vem som skall bli nästa stora aktör på mobilmarknaden och vilken funktion som skall leda dem till ett bättre resultat. För att nämna ett exempel så var det för Oppos del en mer avancerad kamerafunktion som gjorde att de tog sig in i mobilernas finrum och fortfarande behåller sin ställning där.

 

Men vad gör då giganterna för att behålla sin ställning Apple med sin Iphone, om man nu skall räkna in dem bland världsledarna då de enbart står för 13 procent av världsmarknaden är i och för sig ohotade i sitt segment, men detta enbart för att de inte tillåter någon annan än dem själva att tillverka och sälja en Iphone eller någon annan mobil som bygger på Ios plattform. De stora drakarna på Android-sidan, kinesiska Huawei och koreanska Samsung, vad gör de för att stärka sina positioner? De övriga med egna plattformar, till exempel Microsoft är så små att de inte ens är värda att nämna i sammanhanget.

 

Huawei har i och för sig hamnat i blåsväder på grund av USA:s embargo mot dem och förbudet för dem att fortsättningsvis använda sig av Androids plattform för sina mobiler, men företaget har styrka, ekonomi och kunskap för att klara det och har redan meddelat sin avsikt att skapa ett eget operativsystem så det blir nog mest USA som kommer att lida av den historien.

 

Men allt sådant bryr sig inte användare av mobiler om, de är mest intresserade av vad de kan göra med sina mobiler och förutom att ringa, skicka meddelande, gå ut på nätet och att fotografera är möjligheten att spela spel en stor anledning till vilken typ av mobil vi väljer att köpa. På till exempel Iphone står spelen för 33 procent av nedladdade appar. 2018 erbjöd Apple 811 911 spel,medan det finns miljontals spel för Android och det kommer upp flera hundra nya spel på Google Play varje dag. Förvisso är väl kanske inte alla spelen av den typ du gillar, men en sak är säker, du kommer definitivt att hitta fler spel du gillar på Android än på någon annan plattform. IOS-plattformen kommer, med sina begränsningar och sina i jämförelse skyhöga krav på betalningar till Apple för att lägga upp en app, troligen aldrig att komma ifatt.

 
ads

Tips