mars 22, 2019
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • Väntar på att kurserna hämtas..
  • New York
  • London
  • Moscow
  • Tokyo
  • Stockholm
  • Delhi
  • Hong Kong
  • Frankfurt

VD-Intervju med Suzanne Sparre på Skillfinder

  • december 13, 2018
  • admin

Redaktionen fick äran att träffa Suzanne Sparre, VD och grundare av Skillfinder. Det är en plattform utvecklad med tänket “av konsulter – för konsulter”. Suzanne har själv arbetat som uppdragsgivare och uppdragstagare hela livet och ska nu ta tag i saken och göra hela rekryteringsprocessen enklare. För alla parter.

Berätta lite om er och om hur idén om Skillfinder föddes

När jag arbetade som konsultchef och hyrde ut konsulter fick jag också klart för mig hur svårt det är att vara egenföretagare och konsult och söka uppdrag. Många berättade för mig att de mår dåligt när de är mellan uppdragen och söker med ljus och lykta, för när man är i ett uppdrag har man inte tid och energi att söka sitt nästa uppdrag. Många är specialister på det de gör men oftast dåliga på att sälja sig själva. De flesta egenföretagarna har ett ganska litet nätverk och det kan vara svårt att få träffa konsultbolag som ofta har fullt upp med sin verksamhet. ’Så här kan vi inte ha det!” säger Suzanne.

Hur ser det ut med konkurrens för tjänsten? I Sverige? I Europa?

I Sverige har vi ringa konkurrens då den digitala mognaden för möten av detta slag inte är så moget ännu, men ibland annat USA och Kanada har man kommit långt.

Det fina med denna tjänst och digitala uppbyggnad är att den är extremt skalbar. I stort sett kan man säga att plattformen är byggd så att den är självgående. Konsulterna registrerar sig och skapar en profil och sen blir de kontaktade av någon som vill köpa deras tjänster. Samma process oavsett om vi har 10 eller 2000 konsulter.

Då vi nu testat marknaden och fått ett positivt gensvar så vill vi utveckla plattformen till fler tjänster. Bland annat scanna marknaden på lediga uppdrag som vi sen matchar till våra konsulter och aviserar via mail eller sms. På så sätt blir vi nästan oumbärliga för konsulten. Sen vill vi lägga mycket energi på marknadsföring så att vi når ut till fler än vad vi kan göra idag.

För de investerare som går in i den pågående nyemissionen, när kan de räkna med en avkastning på sin investering?

Om tre år är vi marknadsledande och har börjat röra oss ut mot våra grannländer. Vi har ett system som gör att konsulterna kan jobba på det dom är bra på och får sitt näst uppdrag via Skillfinder. Vi kommer ha ett stort bidrag till mångfald genom att alla som har den kompetens som vi marknadsför kan vara med, oavsett var man kommer ifrån, vilken ålder man har eller om vilket kön man har. Vi kommer underlätta och effektivisera processen fram till det personliga mötet mellan köpare och säljare. Vi kommer ha en avgörande positiv roll för många som inte har lika lätt att komma innanför dörrarna i företagen.

Vår förhoppning är att man ska kunna få avkastning på sin investering inom en treårs period.

Teckningssida

Hemsida

 
ads

Tips