KO stämmer nätcasino – “Casinots reklam riskerar att drabba alla som har svårt att styra sitt spelande.”
“Riskerar att drabba alla som har svårt att styra sitt spelande.”
Konsumentombudsmannen, KO, stämmer spelbolaget AG Communications med varumärket Karamba. Bolaget lovar bonus och frispins som i praktiken tvingar spelaren att spela för mycket stora summor, eller så går pengarna förlorade. Det framgår av ett pressmeddelande från Konsumentverket.
I sin reklam lovar bolaget 2 000 kronor i bonus och 100 frispins. Men för att kunna ta del av erbjudandet måste en spelare satsa minst 70 000 kronor. I realiteten handlar det om ännu större summor. Bonusen måste omsättas 35 gånger inom 21 dagar, enligt bolagets regler. Och man har bara ett dygn på sig att använda gratis spins.
Informationen om begränsningarna och reglerna är skriven i liten stil, och inget som framgår av den marknadsföring som möter konsumenterna. Det saknas också information om att spel är förbjudet för alla under 18 år. Det finns inte heller information om spelberoende och var stöd finns. Den som vill avbryta en påbörjad registrering möts istället av uppmuntran att spela.
“Vi anser att bolaget bryter mot spellagens krav, både vad gäller måttfullhet och hur de får använda sig av bonus i reklamen”, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.
“Bolaget lockar in konsumenter att spela med hjälp av lockbeten som man i verkligheten aldrig kommer att få ta del av utan att spela för enorma belopp. Det här riskerar att drabba alla som har svårt att styra sitt spelande.”
Tidigare var det vanligt att locka spelare med extra bonusar, VIP-program, casino resor och stora presenter men nuvarande regler möjliggör inte det längre.
Förutom brott mot spellagen anser KO att bolaget bryter mot marknadsföringslagen, spelbranschens egna riktlinjer och EU-kommissionens rekommendationer. Det maltesiska bolaget med varumärket Karamba fick svensk spellicens i december 2018.